Totalul afișărilor de pagină

vineri, 19 mai 2017

Krausz, ai ceva să ne spui?

Am știut încă de când l-am văzut prima dată că nu e ceva în regulă cu Septimiu Krausz. Întâlnirea avea loc la începutul anilor 2000, mult după anii de glorie ai Comunismului.
Și totuși, modul în care vorbea, în care se comporta îmi spunea că e ceva în neregulă cu el.

Când a ieșit la pensie, toți am răsuflat ușurați. Scăpasem, deși nu știam prea bine de ce.

Bănuiala de atunci mi-a fost confirmată în mandatul de rector al lui Emil Pop, când Institutul Social Valea Jiului (ISVJ), fondat de Krausz și alți acoliți, fusese luat sub oblăduirea Universității din Petroșani. Adică, sediu, utilități, contracte. Tot ce trebuie.

Începusem să cred că fraternitatea lor are rădăcini adânci înainte de 1989. Mult înainte. Pop și Krausz fuseseră tovarăși de credință ai Partidului Comunist Român, Nicolae Ceaușescu și Securitate. Se vedea din modul în care vorbeau, în care se comportau.

Președintele Societății Academice din România, Alina Mungiu- Pippidi, dezvăluie într-un articol rațiunea pentru care a apărut acest institut sociologic tocmai la Petroșani.
Explicația venea din revolta minerilor din 1977 și avea ca scop ”asasinarea temeinică a capacității românilor de a se asocia prin tehnici de subversiune, cultivarea neîncrederii, izolarea și compromiterea liderilor”, cum bine explică Mungiu-Pippidi. Ceea ce a și reușit.

Deși la pensionare am crezut că am scăpat, influența lui Krausz este încă prezentă în societate prin institutul pe care l-a fondat.

Am fost singurul care a vorbit despre cancerul reprezentat de ISVJ, atunci pentru căpușarea Universității din Petroșani. Acum înțeleg, însă, că e vorba de mult mai mult. Iar ceea ce a început tatăl, continuă astăzi fiica acestuia. Nota e aceeași.
Tot singur am fost și când am criticat acordarea titlului de Cetățean de Onoare al Municipiului Petroșani, aceluiași Krausz.

Pentru cei care nu știu, interesul asupra relației sociologilor de dinainte de 1989 cu Securitatea s-a născut după ce reputatul sociolog Mircea Kivu a recunoscut că a fost informator al Securității lui Ceaușescu.

La final, rămâne totuși o intrebare: Krausz, ai ceva să ne spui?

                                         Citește și: http://www.jvj.ro/jvj/krausz-cetatean-de-oroare  

                                               http://www.romaniacurata.ro/sociologii-si-securitatea

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu